söndag 15 januari 2017

Juldagen i Ronda i Andalusien i Spanien

De sista dropparna av den färskpressade josen var uppdrucken, vi lämnade Cafeterian och gick till hotellet för att borsta tänderna.

Denna första dag i Ronda bestämde vi oss för att utforska staden.

Ronda sett från infartsvägen   
Promenadvänliga skor på då gatorna är mycket kuperade och kullerstensbelagda, så begav vi oss iväg. Trots att det var Juldagen var det fullt av folk som ville uppleva Ronda och inte alla hade lika fotvänliga skor som jag. Något som förvånade mig var att det var så många Japaner på stan.

Ronda ligger på en platå uppe i bergen i Andalusien ca 800 m över havet och är delad på mitten av en djup klyfta.
Vi gick längs de julpyntade gatorna, insög atmosfären och traskade vidare till Gamla Stan och gick över nya bron. 

Den nya bron är den högsta bron och ligger 120 meter från botten av ravinen räknat. Bilden är tagen från Gamla stan och du ser en del av nya stan
 Ljuva toner från en fiol nådde mina öron när vi kom över till Gamla stan, normalt så gillar jag inte fiolgnissel, tonerna kom från en kvinna som verkligen behärskade instrumentet, hon stod nedanför en väggmålning där Ronda stad gjorde reklam för att vara den mest romantiska staden att resa till.

Viajeros Romanticos
 Med musiken ljudande i öronen fortsatte vi längs kullerstensgatorna djupare in i Gamla stan.

Gatorna är mycket kuperade här
 Så stog vi på en avsats, det finns många avsatser längs ytterkanten av Ronda där man kan beskåda de mest fantastiska vyer, och riktade blicken ut över nejden.

Liten bro över Ravinen El Tajo
 Något trött i benen kände jag mig efter allt promenerande upp och ner, då kom vi fram till en liten oas på baksidan av katedralen. Jag kände lugnet, det varade dock inte så länge för plötsligt började kyrkklockorna dåna. I alla katolska länder är det så att kvart över slår kyrkklockan 1 slag, halv slår den 2 slag, kvart i slår den 3 slag, vid varje heltimma slår den först 4 slag och sedan ett högre slag för varje timma. Vi var vid Katedralen klockan 12. Alltså först 4 lite lägre slag och 12 mycket högre.

Baksidan av Katedralen i Ronda
 Nu var vi rejält trötta i benen och det blev dax att söka upp ett ställe där vi kunde luncha.

Vi ses snart igen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar