lördag 10 februari 2018

Tossa de Mar och stranden Platja Gran, Playa Grande

Platja Gran, Playa Grande, Stora Stranden

Får jag presentera den största stranden i Tossa de Mar, Stora stranden, ”Platja Gran” på katalanska och ”Playa Grande” på spanska. Alla vägar bär till ”Platja Gran”.  




På 60 och 70-talet brukade det samlas hippies här, om kvällarna, för att spela gitarr och sjunga, på stranden. När jag läste i turistbroschyrer, innan jag kom till Tossa, skrev dom att det gjorde dom fortfarande, jag har bara hitintills, sett en, jag säjer en person, sitta på stranden och spela gitarr, och det var den första vintern, 2005, jag såg honom.


Sköna dagar, som när denna bild är tagen, i december månad, brukar det ofta sitta folk som klistrade, mer eller mindre påklädda, efter muren som du ser bakom mig.


Nu förstår jag, när jag ser denna bild, varför Tossa kallas för, "Den blå pärlan". Så här vacker är stranden i december månad. Jag undrar om den egentligen inte, är bäst så här års, lite folk, fina färger, det är bara jag och måsarna.


Sjösättning av en "Barca", så här går det till när det är dax för att ge sej ut och fiska.


Skymningen faller över, Vila Vella, Gamla Stan och Platja Gran en vacker januari kväll.


Platja Gran, sedd från en utsikspunkt på vandringsleden, Cami de Ronda.


Solning och omklädning pågår bland alla Barcor.


Platja Gran, 2007-09-11


Någon kväll, varje år, under försommaren, uppträder ett band med ”habaneramusik” på stranden invid muren.

Då bjuds det på drycken ”Cremat”, rom, kaffe och citronskal, måste alltid finnas i cremat, detta blandas i en stor gryta, sedan flamberar man drycken, som hälls i pappersmuggar och drikes.

Habanera började med att, de personer, som hade varit på Cuba, såsom sjömän och utvandrade från Katalonien, kom tillbaka till Katalonien, träffades på krogar och sjöng denna musik, som dom hade uppsnappat på krogar på Cuba. Dom kom inte ihåg texterna exakt, så dom ändrade lite efter eget bevåg. Den mest kända habaneralåten är ”La Paloma”. Nu för tiden spelas denna musik, på stränderna runt om i Katalonien. Det finns ett drygt hundratal ”Habaneraband” det mest kända bandet heter, ”Peix Fregit de Palafrugell”
Som vanligt har jag hämtat denna fakta från min alldeles egen källa, vilken är outsinlig. Vill du ha mer information om Tossa, är det bara att gå in på min källas, websida Tossainfo

Här sitter publiken, på stranden och lyssnar till, habaneramusiken.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar